ساختارهای حمل و نقل در کشور، سیستم های حمل و نقل عمومی درون شهری شامل اتوبوس و تاکسی می باشد. حجم گسترده ناوگان در شهر ما،
کنترل و نظارت بر ناوگان را سخت نموده و امکان ارائه خدمات هر چه بهتر به مردم را دشوار می نماید. به این ترتیب در صورت ایجاد سیستم هوشمند به منظور
ایجاد یک نظارت یکپارچه بر ناوگان شهری می توان از ظرفیت های سازمان به نحو احسنت استفاده نمود و خدمت رسانی به مردم را بهبود بخشید. علاوه برآن
این سیستم می تواند به ما کمک کند تا هزینه های سازمانی را برای انجام کارهای روزمره کاهش داده و نگرش سازمان را به سمت راه اندازی و ایجاد سیستم های
توسعه یافته و پیشرفته سوق دهیم. در این میان نیاز به سامانه ای متمرکز برای مدیریت ناوگان تاکسی ها، از جمله نظارت بر حرکت ناوگان و عملکرد رانندگان،
کنترل و هدایت تاکسی ها به شدت احساس می شود. نظارت هوشمند تاکسیرانی علاوه بر این که باعث کاهش هزینه های انرژی و نیروی انسانی می شود،
بستری برای کاهش بار ترافیکی کلان شهر نیز می باشد.
-
امکانات:
- نمایش مکان تاکسی بر روی خط بصورت هوشمند
- نمایش تعداد سرویس های انجام شده در هر خط توسط راننده
- گزارش مدت موثر حضور تاکسی در خط
- مشخص نمودن مسیرهای تاکسی درون و برون شهری
- تشخیص رانندگان متخلف
- صدور قبص جریمه بصورت اتوماتیک در پایان هر روز ، هرهفته یا هرماه
- ارسال پیامک تذکر بصورت هوشمند برای راننده متخلف
-
مزایا:
- حذف بازرسانان تاکسیرانی
- بالا بردن عملکرد ناوگان تاکسیرانی
- هزینه بسیار پایین اجرای طرح
- هیچ تخلفی از چشم نرم افزار پنهان نمی ماند
- رضایتمندی شهروندان از نظم حاکم بر حمل و نقل عمومی
بارها دیده ایم که شهروندان ساعات زیادی ایستگاه اتوبوس منتظر ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس ) بوده اند و در بعضی ساعات در میدان شهر بالغ بر 200 نفر کنار ایستگاه اتوبوس ایستاده اند . چنانچه سامانه اتوبوس یاب نصب و مانیتور شود در سطح شهر، شهروندان موقعیت اتوبوس را مشاهده و براساس موقعیت اتوبوس برنامه کاری خود را زمانبندی می کنند و این امر موجب استفاده بیشتر شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی می شود،زیرادیگرنگران زمان از دست رفته در صف ایستگاه های اتوبوس نخواهیدبود ، گامی محکم درکاهش بار ترافیکی شهری برداشته و هموطنان را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی نماید.
در تمام شهرهای دنیا که جمعیت بالای پانصد هزار نفر دارند مسائل ترافیکی یکی از دغدغه های مدیران این شهرها می باشد با اینتفاوت که کشورهای پیشرفته با برنامه ریزی صحیح و آینده نگری ، از سال ها پیش سرمایه گذاری های کلان در این زمینه انجام داده اند. کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما به دلیل رشد ناگهانی و سریع جمعیت شهری ، رواج شهرنشینی و عدم برنامه ریزی های مناسب، درجهت استفاده معقول و مهندسی از اراضی شهری برای ایجاد و توسعه تسهیلات حمل و نقل برنیامدند . با وجود زیرساخت های قوی حملو نقل از جمله حمل و نقل عمومی در شهرهای پیشرفته جهان ، طرح های مدیریت ترافیک در این شهرها اغلب ایجابی است ولی درشهرهای توسعه نیافته و در حال توسعه به دلیل کمبود زیرساخت های حمل و نقل و عدم گسترش عمومی ، طرح های سلبی مدیریت ترافیک بهکار گرفته می شود .طرح تردد زوج و فرد نیز یک طرح سلبی براساس محدودیت تردد توسط پلاک خودرو است که اجرای آن در برخی ازکشورهای در حال توسعه تجربه شده است .
-
امکانات:
- صدور کارت شناسایی هوشمند برای هر خودرو
- تعیین ووضعیت هر خودرو ، جهت صدور مجوز ورود به طرح ترافیک
- شناسایی خودروهای متخلف و ارسال پیامک اخطار و جریمه
- شارژ کارت شناسایی هوشمند بصورت اینترنتی توسط راننده
- قابلیت آمارگیری از میزان تردد خودرو و اعمال طرح های جایگزین بصورت هوشمند و یا دستی
-
مزایا:
- کاهش حجم ترافیک ، آلودگی هوا و آلودگی صوتی
- افزایش سرعت ناوگان تاکسیرانی
- افزایش استفاده از حمل و نقل عمومی
- کاهش زمان سفر به مرکز شهر به نصف
- کاهش مصرف بنزین ، کاهش تصادفات و نظارت پلیس
- بالا بردن درآمد شهرداری از فروش محل مجوز طرح ترافیک برای پنجاه هزار خودرو در ماه به میزان پنجاه میلیارد ریال در ماه
سیستم اطلاعات جغرافیایی تحت وب جهت مشخص کردن عوارض مختلف بر روی نقشه جغرافیایی با کارایی مناسب و امکانات معمول این گونه سیستم ها می باشد . در این سیستم کاربران قادرند در هر لحظه از شبانه روز به ساده ترین شیوه به اطلاعات ،جغرافیایی و دیگر اطلاعات مرتبط دست یابند آنها همچنین قادر به مشاهده اطلاعات عوارض مختلف موجود در هر محدوده جغرافیایی بر روی نقشه می باشند و می توانند در تمام نقشه یا محدوده انتخاب شده به جستجوی اطلاعات جغرافیایی موجود بپردازند و همچنین میتوانند مشکلات شهری خود را با شهرداری در سامانه به اشتراک بگذارند .
-
امکانات:
- چاپ نقشه ، تولید کروکی ، ارسال لینک صفحه جاری
- جستجو بر روی نقشه به صورت کاملا حرفه ای
- نمایش انواع لایه های شغلی بر روی نقشه به تعداد1000 گروه
- مشخص نمودن مختصات جغرافیایی بصورت خودکار و دستی
- سیستم مسیریابی محل به محل ، شهر به شهر ، کشور به کشور
- سیستم نمایش مناطق ، نواحی ، محلات ، طرح ترافیک
- سیستم نمایش مکان یابی هوشمند
- مشخص نمودن مسیر پیاده و سواره
- مشخص نمودن زمان رسیدن از مبدا به مقصد
-
مزایا:
- به کمک این سامانه دیگر نیازی به پرسیدن آدرس جهت پیداکردن انواع صنف تجاری نمی باشد
- ارتباط مردم و شهرداری بصورت کاملا آنلاین
- کاهش تعداد تردد های شهری
- معرفی شهر به گردش گران داخلی و خارجی و توسعه
- صنعت توریسم
-
برخی از ویژگیهای سیستم:
- ارتباط با دیگر محیطهای نرم افزاری و سخت افزاری ITS
- قابلیت نصب روی PC و تحت WINDOWS & ANDROID
- امکان توسعه سیستم بدلیل ماژولار بودن سخت افزار مربوطه
- مدیریت تمامی تقاطعات هوشمند موجود در شبکه بصورت متمرکز
- تنظیم پارامترهای زمانبندی بصورت لحظه ای و بر اساس جریان ترافیک و درجه اشباع در هر سیکل
- کاهش تاخیر و توقف اعمالی بر خودروها در تقاطعات درون شهری
- ایجاد موج سبز و هماهنگی بین تقاطعات متوالی یک محور
- کنترل اتوماتیک و بهینه سازی عملکرد چراغهای راهنمائی بر مبنای تغییرات لحظه ای در تقاضا و ظرفیت تردد خودروها
- مانیتورینگ وضعیت تقاطعات از طریق ترمینالهای سیستم از راه دور
- کاهش زمان سفر ، آلودگی هوا ، صوتی ، روانی و مصرف سوخت
- ارائه سطوح دسترسی مختلف به کاربران سیستم
- جمع آوری کلیه اطلاعات و آمار ترافیکی در بازه های زمانی مشخص و ارائه بصورت فایلهای متنی و گرافیکی
تقاطع ها مهم ترین گلوگاه های ترافیکی در سطح معابر شهری بوده و حل معضلات و گره های ترافیکی آنها با رویکردی منسجم و یکپارچه گامی حیاتی و اساسی در سامان دهی ترافیک شبکه معابر سطح شهر است .در کلان شهرهای دنیا با توجه به حجم بالای وسائل نقلیه و وجود تقاطعات ثابت به محورهای مختلف در تمامی طول ساعات شبانه روز بدون توجه به رفتار ترافیکی شهروندان در ساعات مختلف مانند حرکت های صبحگاهی (Inbound)- به سمت مرکز شهر و یا حرکت های عصرگاهی (outbound ) - خروج از مرکز شهر و نیز بدون در نظر گرفتن ترافیک در فصول مختلف سال و همچنین اختصاص زمان به مسیرهای مختلف بدون در نظر گرفتن حجم خودروهای عمومی باعث بالا بردن تاخیر ، بالارفتن مصرف سوخت و نیز بالابردن آلاینده هایمنشر شد در هوا میگردد و در بحث کلان باعث به هدر رفتن منابع مادی و هزاران ساعت از وقت همشهریان میگردد . در عصر تکنولوژی و در دنیای امروزاختصاص زمان سبز به محورها براساس حجم ترافیک عبوری درهرلحظه و ایجاد هماهنگی در شبکه حمل و نقل شهری ، تنها توسط سیستم های هوشمندکنترل مرکزی چراغ های راهنمایی تقاطعات انجام می پذیرد برخی از شهرهای کشور مانند تهران و مشهد و چند شهر دیگر نمونه مشابه سامانه مذکور راراه اندازی نموده و سامانه رااز کشور استرالیا خریداری کرده اند. از بزرگ ترین دستاوردهای سامانه کنترل هوشمند مرکزی تقاطعات ایجاد موج سبز در تقاطعات یک محور می باشد به این معنا که چراغ های راهنمای موجود در یک محور یکی پس از دیگری در فواصل زمانی معین سبز میشوند تا آهنگ حرکت خودروها دچار وقفه نشود و آنها بتوانند بدون توقف به حرکتدر مسیر خود ادامه بدهند. موج سبز کاهش توقف ، کاهش مصرف سوخت ، کاهش آلودگی هوا و صرفه جویی در وقت شهروندان را اعمال خواهد داشتلحاظ نمودن پارامترهای حفظ ایمنی و اولویت عبور برای وسائل نقلیه و عابران پیاده ، قابلیت آماربرداری جهت مطالعات قبل و بعد و بهینه سازی سیستم ، امکان نظارت لحظه ای بر چراغ های تقاطعات و گزارش گیری از خطاهای موجود از دیگر مزایای هوشمند شدن تقاطع ها و کنترل آنها توسط این نرم افزار می باشد . لازم به ذکر است که عدم اعمال قوانین راهنمایی اعم از توقفات حاشیه ای و یا در حریم تقاطع ، انجام حرکات گردشی ممنوع ، عدم رانندگی بین خطوط، عبور نامنظم و سامان دهی نشده عابران و کنترل دستی تقاطع توسط پلیس راهنمایی باعث اختلال در عملکرد هرچه بیشتر سیستم می شود.